Dry Needling van Fysio Verbeek

Wat is dry needling?

Met behulp van een speciale techniek prikt de fysiotherapeut zogenaamde pijnpunten (triggerpoints) aan in spieren, waardoor deze vervolgens snel en langdurig ontspannen.

Het uiteindelijke doel van Dry needling is dat pijnklachten  afnemen en dat de bewegelijkheid toeneemt.

Wanneer wordt u met dry needling behandeld?

Dry needling wordt gebruikt bij de behandeling van het myofasciaal pijnsyndroom. Het pijnsyndroom kenmerkt zich door pijnklachten die in het hele lichaam kunnen voorkomen maar over het algemeen zich uitten in een specifiek lichaamsdeel. De klachten laten zich het beste omschrijven als een diepe, doffe en zeurende pijn.

Hoe kan het pijnsyndroom ontstaan?

• – door een verkeerde beweging, ongeval of sportletsel
  • – door een langdurig verkeerde houding
  • – te weinig beweging, door bijvoorbeeld een gipsverband, brace of een sling
  • – ‘slappe’ banden in bijvoorbeeld enkels en/of knieën
  • – psychologische factoren, zoals stress en depressie
  • – voetafwijkingen, instabiliteit
  • – verschillen in beenlengte
  • – strakke kleding
  • – het verkeerd dragen van een rugzak

Wat doet de fysiotherapeut?
In een gesprek en met gericht onderzoek zal de fysiotherapeut uw klachten analyseren. Daarna onderzoekt hij de spieren op die bewuste knopen.

Juist die plaatsen zal de fysiotherapeut behandelen om de spieren te laten ontspannen. Hij gebruikt hierbij een dunne, droge dry needling naald.

Het inbrengen van het naaldje voelt u doorgaans niet. Als het juiste pijnpunt aangeprikt wordt, spant de spier zich kort aan en ontspant zich vrijwel direct.

Dat kan aanvoelen als ‘kramp’. Soms voelen de behandelde spieren vermoeid en zwaar aan. Bij aanhoudende klachten zijn meerdere behandelsessies nodig.

Wat gebeurt er daarna?
U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden. De behandeling met dry needling zal over het algemeen niet op zichzelf staan, maar onderdeel uitmaken van een behandeling fysiotherapie. Dry needling is daarin  voorwaarde scheppend om actief te kunnen trainen.

Hoe kunnen pijnpunten zich uiten?

• – pijn/stijfheid in een spier
  • – bewegingsbeperkingen in gewrichten
  • – verminderde spierkracht
  • – pijnontwijkend gedrag
  • – tintelingen in arm en/of been, hoofdpijn, duizeligheid

Waarin verschilt dry needling van acupunctuur?

Acupunctuur beïnvloedt de ’energiebanen’ of ‘meridianen’ van het lichaam, daarbij worden meerdere naalden op bepaalde punten in het lichaam gezet.

Dry needling gebruikt één naald om de spier kortdurend te prikkelen. Dit is geen behandeling om de energie te beïnvloeden.

Wat zijn de risico’s van dry needling?

Er zijn een aantal aandoeningen, waarbij dry needling wordt afgeraden. Als u een pacemaker heeft, bij het gebruik van bloedverdunners, kort voor of na een operatie en tijdens de zwangerschap. Gedurende en na de behandeling is er een kleine kans op complicaties, deze kunnen bestaan uit een blauwe plek, een kleine lokale bloeding, tijdelijke pijntoename en vegetatieve verschijnselen zoals zweten, misselijkheid of verergering van de symptomen voor enige tijd.

Wat kost dry needling?
Dit valt onder de kosten van een reguliere behandeling. U betaalt geen extra kosten.